Terug naar overzicht

5 Feestdagen tips voor je webshop

Het lijkt nog ver weg, maar de feestdagen staan alweer om de hoek. Niet alleen de kerstdagen, maar ook Black Friday, Cyber Monday of Sinterklaas zijn allemaal belangrijke dagen voor retailers. Zeker in de huidige corona crisis waar er meer online besteld wordt dan ooit tevoren, is het belangrijk je webshop (op tijd) gereed te maken voor deze dagen. Wij delen onze 5 tips.

1. Inspireer jouw doelgroep

Aan het einde van het jaar kleuren alle winkelstraten rood en groen, worden overal lampjes opgehangen en wordt overal de feestsfeer gerealiseerd. Dat je een webshop hebt zonder fysieke etalage betekent niet dat je hier niet aan mee hoeft te doen. Richt een mooie banner in, maak eens andere productfoto’s of schrijf een paar mooie blogs over actuele onderwerpen. Maar ook op social media kun je goed het feestdagensfeertje goed overbrengen. Hierin geldt dat vrijwel alles kan, zolang het maar creatief is.

2. Gebruik SEO

Tijdens en zeker voor de feestdagen veranderen de zoekwoorden sterk. We hoeven natuurlijk niet uit te leggen dat er vaker wordt gezocht op ‘kerstcadeau’s’, ‘inspiratie voor cadeau’s’ of ‘originele cadeau’s’. Dit is tenslotte de tijd dat iedereen wil opvallen met zijn unieke cadeau’s. Speel hier op in!

Mensen willen graag inspiratie op doen en verrast worden. Probeer de keywords te verzamelen waar jouw doelgroep op zou kunnen zoeken en verwerk deze in jouw website. Dit kan een speciale landingspagina zijn die je speciaal hebt gemaakt voor de feestdagen of een blog waarin je bepaalde kennis deelt. Hoe beter je inspeelt op de zoekwoorden, hoe meer mensen je zullen vinden.

3. Voeg achteraf betalen toe als optie

In 2019 betaalde ruim 70% vaker via achteraf betalen. De voorspelling voor 2020 is dat dit dit jaar alleen maar zal stijgen. Steeds meer webshops voegen het toe aan hun online winkel. De reden hiervan is simpel: het werkt ontzettend conversie verhogend.

Zeker tijdens de feestdagen, die al duur genoeg zijn, zullen klanten het erg waarderen als ze het betalen nog even kunnen uitstellen. Zo kunnen ze zonder zorgen cadeau’s met elkaar vergelijken of nog even nadenken over de nieuwe outfit.

4. Bied een extra service aan

Zeker tijdens de feestdagen wil iedereen graag ontzorgd worden. Het is een hectische tijd en de feestdagen ‘knallers’ vliegen je om de oren. Een extra service kan dan nét dat verschil maken waardoor jij opvalt in al het feestdagengeweld.

Dat kan een gratis service zijn of een betaalde. Denk aan gratis verzendkosten aanbieden om mensen toch over de streep te trekken, of het aanbieden van cadeau’s inpakken. Hier kun je geld voor vragen, maar dat extraatje zorgt er wel voor dat mensen eerder bij jou zullen kopen. Extra services worden altijd gewaardeerd én zorgen ervoor dat mensen jou onthouden. Ook na de feestdagen.

5. Pas alle relevante informatie aan

Deze tijden zijn nu eenmaal chaotisch. Daardoor kan het voorkomen dat de verzendtijd of de reactietijd op berichten wat langer is dan normaal. Dat is niet erg, maar blijf daar open in communiceren. Geef aan dat het wat langer kan duren, maar dat jullie je uiterste best doen. Deze eerlijkheid wordt altijd gewaardeerd. Ook wanneer je andere openingstijden hanteert of wanneer er andere veranderingen plaatsvinden, is het noodzaak dit op je website te vermelden.