Terug naar overzicht

5 belangrijke trends voor webshops in 2021

We zijn nu een paar dagen in 2021 en de kans is groot dat je als ondernemer nieuwe doelen hebt gesteld dit jaar. Door Covid-19 kan niemand écht voorspellen hoe het komende jaar eruit gaat zien, maar is in ieder geval één ding zeker: e-commerce zal de komende tijd nog de grootste inkomstenbron zijn voor iedereen. Daarom des te belangrijker om op de hoogte te zijn van de trends en ontwikkelingen voor webshops in 2021.

1. RECOMMERCE

De allereerste trend hebben we mede te danken aan de pandemie: ReCommerce. Dit is de afkorting voor Reverse Commerce – het huren of doorverkopen van tweedehands producten. Voor zowel kleding, gadgets als alle andere producten wordt deze manier van aanschaffen steeds populairder. De lockdown heeft de interesse voor duurzaamheid vergroot en tegelijk de toekomst voor iedereen onzeker gemaakt. Het kopen van tweedehands spullen komt in deze twee interesses volledig tegemoet. Deze stijging van tweedehands en resellen zal in het komende jaar alleen nog maar toenemen.

2. AUGMENTED REALITY

Al een paar jaar staat Augmented Reality in alle lijstjes over trends en ontwikkelingen, en dat is in 2021 niet anders. Steeds meer branches gebruiken AR-technologie om te laten zien hoe het product in de huiskamer, keuken of andere ruimte zal staan. Of ze laten zien of de kleur bij jou past of hoe een bepaald product zal staan. Voor iedere branche is AR geschikt. Het haalt een drempel weg en overtuigt de consument sneller tot om tot aankoop over te gaan.

3. ONLINE ABONNEMENTEN

Steeds vaker worden er online abonnementen aangeboden door verschillende leveranciers. Kledingpakketten, bloemen of parfums worden vaak op maandelijkse basis verstuurd. Het geeft de consument een gevoel van luxe, hij heeft er tenslotte geen omkijken meer naar en wordt maandelijks verrast met een nieuw product. Voor jou als ondernemer is het erg waardevol; je hebt een gegarandeerd aantal verkopen per maand en kan hierdoor beter je logistiek plannen. Zeker dus iets wat de moeite waard is om aan jouw webshop toe te voegen.

4. DUURZAAMHEID

In lijn met de ReCommerce trend is ook het belang van een groene vervoerder vergroot. Omdat iedereen steeds meer online bestelt, is het milieu voor consumenten ook een stuk belangrijker geworden. Gelukkig zijn er steeds meer groene vervoerders, zoals Red Je Pakketje of Homerr. De consument vindt het minder erg om langer te wachten, wanneer het pakketje via een duurzame vervoerder gaat. Maar ook de grotere spelers zoals PostNL of DHL zetten steeds vaker elektrische busjes in. Met groene verzending kun je dus het verschil maken op jouw webshop.

5. FLEXIBELE VERZORGING

Naast een duurzame bezorging wordt ook de vraag naar flexibiliteit alsmaar groter. Sterker nog, door de pandemie is sinds lange tijd de flexibiliteit belangrijker geworden dan de prijs. De consument houdt zelf graag de regie en is bereid om extra te betalen zolang zij zelf kunnen beslissen waar en wanneer het pakketje wordt bezorgd. Geef de consument dus altijd zoveel mogelijk opties.